Läs vad våra kunder tycker
SC Motors Sweden AB
“MED FJÄRRDRIFT SOM STÖD KLARAR TVÅ PERSONER AV ATT SKÖTA HELA IT-MILJÖN”
Om Företaget
SC Motors Sweden AB är ett helägt dotterbolag till det japanska handelshuset Sumitomo Corporation, som är ett av Japans äldsta och största handelshus med en omsättning på 80 miljarder USD, verksamhet i 88 länder och 34 000 anställda. Sumitomos svenska verksamhet, SC Motors Sweden AB, drivs operativt i två dotterbolag Hyundai Bilar AB (generalagent och importör av Hyundai i Sverige) och MMC Bilar Sverige AB (generalagent och distributör av Mitsubishi). Företagsgruppen SC Motors består av drygt hundra anställda.
Utmaning
När en av nyckelpersonerna på IT-avdelningen sade upp sig passade Mikael Nyman, CIO på SC Motors Sweden AB på att se över rutinerna för driften.
Lösning
I stället för att nyanställa valde han att lägga delar av driftsansvaret hos FJÄRRDRIFT. Anledningen var en kombination av den tekniskt avancerade miljön och de krav på tillgänglighet som verksamheten ställde på IT-avdelningen. Att hitta en tekniker som var utbildad på Dells Servrar och lagringssystem, VMware och CommVault backupsystem skulle bli svårt. Dessutom var det tveksamt om en person till skulle vara tillräckligt framöver.
Med facit i hand ett drygt år senare visar det sig att satsningen varit riktigt lyckad, nu finns det tid över för att fokusera på de verksamhetskritiska affärssystemen och man tycker det känns tryggt att veta att miljön övervakas dygnet runt.
Hamilton
“FJÄRRDRIFT GER MIG EXPERTER PÅ VMWARE OCH VÅRT SAN FRÅN HP”
Om företaget
Hamilton är en modern affärsjuridisk advokatbyrå som erbjuder specialistkompetens inom affärsjuridikens kärnområden. Framgångsrik juridisk rådgivning förutsätter inte enbart goda juridiska kunskaper utan också ett genuint och långsiktigt engagemang i – och god förståelse för – klientens verksamhet och affärer. Med skickliga och personligt engagerade medarbetare strävar Hamilton efter att vara den mest serviceinriktade advokatbyrån. Med det förhållningssätt som byrån valt att bygga sin verksamhet, med true partnership och med starka verksamhetsgrupper där varje medarbetares särskilda kompetens utnyttjas på bästa sätt, har Hamilton skapat förutsättningar för att medverka till framgångsrika resultat för byråns klienter.Som ett erkännande för sin strävan att ge bästa möjliga service, tilldelades Hamilton bl a Chambers Client Service Award 2011. En utmärkelse som byrån är mycket stolt över. Hamilton har idag runt 80 medarbetare, varav cirka 60 jurister, och har kontor på Hamngatan 27 i Stockholm.
Utmaning
När Jens Fabricius, CIO på Hamilton Advokatbyrå inledde arbetet med att virtualisera IT-miljön insåg han samtidigt att det skulle behövas spetskompetens. Inte enbart för att designa miljön rätt från början utan dessutom för att se till att den fortsatte att utvecklas i takt med att verksamheten förändrades.
Lösning
Under våren 2013 har katastrofsäkring med hjälp av VMware® vCenter™ Site Recovery Manager™ implementerats. FJÄRRDRIFT ansvarar sedan 2010 för driften av VMware och det SAN från HP som finns installerat.
Refima
“MYCKET BÄTTRE NU ÄN NÄR VI HADE EN KONSULT HOS OSS”
Om företaget
Refima Revision startades 1995 av den auktoriserade revisorn Benny Helgesson och har idag tio motiverade och ambitiösa medarbetare. Refima erbjuder tjänster inom revision, redovisning, bokföring, löner, skatter, företagsekonomisk rådgivning, budgets mm. Förutom kompetensen inom byrån har Refima Revision ett väl utvecklat och fungerande nätverk av specialister som vi samarbetar med, såsom advokater, skattejurister, försäkringsrådgivare, bokförare m.fl. Genom att ha den lilla byråns administration och med de moderna programvarorna i verktygslådan, är man ett kostnadseffektivt alternativ för de mindre företagen.
Utmaning
Refima Revision AB har en mindre IT-miljö men är som många andra beroende av att det fungerar för att kunna sköta sina jobb. Det går inte att ekonomiskt motivera att anställa en intern IT-tekniker utan man tar in konsulter när det behövs. Att få tag i en tekniker är inte alltid så lätt, det gäller att hitta rätt person och att denne är tillgänglig just då. Sitta och rulla tummarna i väntan på att någon skall dyka upp är frustrerande och kostar pengar. Appropå pengar så kan det i bland bli dyrt att kalla på en tekniker för ett mindre fel. Även om timtaxan är låg så går det åt tid för resor och förberedelser.
Lösning
Med FJÄRRDRIFT övervakas systemen hela tiden och åtgärder sätts oftast in före felet inträffar. Behöver man hjälp så är det bara att lyfta luren eller att skicka ett mail. I andra änden svarar en tekniker som är insatt i Refimas miljö med verktyg att åtgärda felet omedelbart utan att behöva sätta sig i bilen och åka ut. Som Gun Sjöstrand säger: ” Mycket bättre nu än när vi hade en konsult hos oss”